Títol del documental: María y yo
Direcció: Félix Fernández de Castro
Any: 2010
Gènere: Documental, familiar, biogràfic
Repartiment: Miguel Gallardo, María Gallardo, May
Suárez, Vanessa Castellano, Daida Martín, Felisa Pérez Ruiz, Miguel Pizarro
Lorenzo, Micaela Cabrera, Guacy Ramírez Viera
Distribuidora i Productora : Bausan Films
|
Félix
Fernández de Castro volava de Madrid a Mallorca mentre llegia el còmic “María y yo” de Miguel
Gallardo. Es tractava d’un relat autobiogràfic de l’autor i la seva filla, Maria, que concentrava la
majoria de les pàgines en un avió que volava de Barcelona a Canàries, i això li
facilitava capbussar-se en aquella història. Des del seu seient d’ avió Fernández
de Castro va començar a conèixer la història que compartien el Miguel i la
Maria. El Miguel havia representat i explicat en primera persona el que
representava anar a buscar la Maria cada 15 dies a Canàries i portar-la a
Barcelona. La Maria és una nena a qui li agrada molt menjar, sobretot
espaguetis! Li encanta jugar amb la sorra i contar-ne els granets i té una
especialitat: memoritzar els noms de totes les persones que han passat per la
seva vida i fer-ne llistes. Però a la Maria li costa molt rebre i classificar
informacions perquè les rep desordenades
i barrejades, i per això es tanca en un món de paperets de colors.
La Maria és
autista. I Miguel Gallardo és un dibuixant amb molta tècnica que va començar
els seus dibuixos inspirant-se amb les il·lustracions de Popeye i ara fa
il·lustracions pel New Yorker però ha
passat per una vasta tradició d’estils agafant influències del pop art, de
Mariscal, fins arribar a imitar els dibuixos de Tintin. Miguel Gallardo deu ser
del parer d’Andy Warhol quan deia- Per què crear un estil nou si ja n’hi ha
tants. Però quan el Miguel està amb la Maria desconnecta el mòbil i fa dibuixos
diferents. Durant les estones que passen a l’avió, el Miguel ha d’estar amb
quatre ulls sobre la María, ha de fer-li entendre que no passa res si per dinar
no hi ha espaguetis, encara que ella cridi ah, ah, ah i ha de lliurar els seus
dibuixos de tota tècnica per fer simples
icones amb una rapidesa exemplar, quan la Maria li descriu personatges. Així el
Miguel i la Maria s’ho passen bé volant,
són unes hores en què el pare només pot estar pendent de la Maria per tenir-la
controlada i la Maria és feliç de tenir el seu pare només pendent d’ella i
poder-li demostrar que és l’única
capaç de recordar tan bé els noms de
totes les persones que han passat per les seves vides.
Quan Fernández
de Castro baixa de l’avió que l’ha dut fins a Madrid té clar que parlarà amb
Miguel Gallardo per fer un documental d’aquesta història amb uns objectius molt
clars. Tal i com el director explica a les memòries de la pel·lícula, el film
haurà de conservar el mateix to d’amor, d’humor i d’humanitat que el còmic. El
film mantindrà el gènere autobiogràfic del còmic des de la visió del pare i
ningú sobreactuarà. Com es podrien simular les actituds de la María, quan la
María real és l’estrella de tots els relats?
En el documental serà molt important reflectir els hàbits de la María, i
mostrar des de la perspectiva del Miguel com viuen tota la família.
El director
tot això ho aconsegueix de la millor manera utilitzant per exemple vestits i
banyadors diferents per mostrar les rutines de la María. Però el que és més
important és que en el film queda pal·les com el Miguel viu la discapacitat de
la seva filla i els petits reptes que pare i filla aconsegueixen dia a dia amb una combinació immillorable d’imatge
real i dibuixos fets pel Miguel. Al final, però, hi ha una sorpresa. El llargmatratge
no acaba amb la perspectiva del pare sobre el que desitja per la Maria que es
recull a tot el film: Una playa inacabable
de arena fina, un horizonte azul, un sol que nunca se pone y un cubo rojo. Al
final el que sentim són les perspectives i expectatives de la Maria: Es-
pa-gue-tis!
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada