Ressenya del llibre Cita a Sarajevo
Títol del llibre: Cita a Sarajevo
Autor: Francesc Bayarri
Any: 2009
Gènere: Periodisme d'investigació, biogràfic
Editorial: Editorial El Tàvec, L'eixam edicions
220 pàgs.
|
El
periodista valencià Francesc Bayarri aprofita les vacances d’estiu per
desplaçar-se fins a Sarajevo i trobar l’entrellat d’un cas d’investigació
periodístic que l’inquieta des de fa un any.
Es tracta d’un assassinat que hi va haver al poble de Carcaixent el 20
d’abril de 1969, a la València franquista, del màxim responsable dels camps de
concentració de la Croàcia aliada del nazisme, el general Vjekoslav Luburic o Maks Luburic; tot i que els diaris
sotmesos a la dictadura parlaven en un principi d’un tal Vicente Pérez García,
patriota, anticomunista i gran catòlic. El que sí tenien clar els diaris de
l’època és que l’assassí era Ilija Stanic, un comunista enviat pel general
Tito, en ser l’únic sospitós dels fets.
Francesc
Bayarri planteja tres històries en una.
Per una banda Cita a Sarajevo és una
novel·la autobiogràfica sobre el cas que investiga ja que a tothora seguim el
fil de la narració a través dels seus pensaments. També és una novel·la
històrica perquè a través del cas que l’ocupa, explica la història dels Balcans
des del moment en què un estudiant tuberculós, Gavrilo Princip dispara contra
els prínceps Francesc Ferran i la seva dona, Sofia, els qui havien de ser els
successors de l’imperi austrohongarès, i així segons molts llibres d’història
comença la Primera Guerra Mundial. I ens il·lustra la història global del
llibre amb un context literari, apropant-nos a obres d’autors que fan
referència a algun episodi dels Balcans.
I finalment és una obra periodística en què ens inquietem com ell a
l’hora de prendre decisions periodístiques perquè avanci la investigació.
Primerament Bayarri, en la seva
novel·la autobiogràfica sobre el cas d’estudi, es planteja reconstruir l’opció
més lògica: “Stanic [l’assassí] torna a Iugoslàvia com un heroi després de
liquidar un dels pitjors enemics exteriors de Tito”. O “És Stanic un nóm
inventat i en realitat és el Ramon Mercader de la península dels Balcans?”.
Bayarri és planteja si el cas de l’assassinat és tal i com consta a la
declaració oficial d’Ilija Stanic a Sarajevo el 1969, on Stanic afirma que ell
com a aferrat comunista va matar a cops a Luburic mentre el titllava de fill de
mare ústaixa, quan resulta que ell també era fill de mare ústaixa i de pare
combatent a l’exercit nacionalista croat. Per tant, Bayarri es pregunta és
Ilija un agent doble? A quin dels seus rostres ha estat fidel, i a quin ha
traït? En un llibre serbi del1991,
Bayarri descobreix que malgrat la declaració oficial d’Ilija Stanic el 1969, Stanic és nacionalista croat com els
seus pares i com Luburic, però està obligat a matar el general si no vol que la
seva mare i els seus germans acabin a les presons de Tito, malgrat sembla que
al final no ho fa. I així el periodista Bayarri va trobant diferents llibres i
suplements que l’ajuden a elaborar les seves pròpies hipòtesis sobre el cas.
Quan finalment Bayarri troba a Stanic, i aquest li explica la seva pròpia
història, entenem que el cas és molt més complex del que ens imaginaven, perquè
ell en realitat no mata a Luburic tot i que a causa d’uns pactes per salvar la
memòria del general Pavelic li dóna un verí pensant que és un somnífer. A
València, Stanic explica coses diferents.
Es pot considerar que Bayarri va
tenir una cadena de sort. Va decidir anar a Bòsnia- Hercegovina, rebutjant la
resta de llocs possibles per trobar a Stanic, com Australia tal i com deia la
Interpol, o Croàcia o Sèrbia. El problema és que Bayarri no ha aconseguit saber
la veritat de la història, cap document sobre el cas explica la realitat, i
Stanic explica una pel·lícula del què va fer, el que funciona és la
conspiració. Tot i així Bayarri fa un treball amb molta humilitat, ha fet bé la
seva feina. No ha tingut por, només volia descobrir què va passar, l’única
conseqüència a tall anecdòtic és que els nazis actuals li volen comprar els
arxius que té sobre Stanic.
La
novel·la històrica que explica Francesc Bayarri combina flaixos de la història
dels Balcans amb cites d’autors importants, com en el cas del premi Nobel Ivo
Andric de Bòsnia- Hercegovina, per entendre els costums i desavinences
d’aquells països: “La barreja de costums orientals i de civilització
centreeuropea crea a ací [Sarajevo] una forma peculiar de vida social, on els
nadius competeixen amb els immigrants en
la creació de noves necessitats i de noves ocasions per a la dilapidació” o aquesta
”Tots necessiten diners, i, per cert, molts més dels que posseeixen”. Aquestes
frases es solapen amb les pròpies que diu ell en observar la Sarajevo dels
primers anys del segle XXI: “Un lloc on la història de la que els seus
habitants de totes les classes i religions i ideologies i alfabets no eren
capaços d’assimilar” o “els joeves volien emmigrar a alemanya i menyspreaven la
política, la vida era molt més barata que a València”. Cal fer-se, però, un esquema de la història dels Balcans abans
de començar a llegir per no perdre’s en les pàgines del llibre: abans de la
IGM, Croàcia formava part de l’imperi austrohongarès i Sèrbia d’una altra
entitat ortodoxa. Durant la IIGM els croats van massacrar els serbis per motius
nacionalistes i després de la guerra amb la unió de tots els pobles dels
Balcans, el que s’anomena Iugoslavia, els serbis es fan amb el domini militar.
Amb el general Tito al capdavant, hi havia una combinació entre les ideologies
marxistes i el capitalisme d’occident. Amb la caiguda del mur de Berlín,
Iugoslavia es va descomponent i els serbis protagonitzen una neteja ètnica a
Bòsnia- Hercegovina de liquidació de musulmans: 9.000 musulmans són assassinats
a Sbernica els anys 90.
Ens
situem ara amb la novel·la periodística de Cita
a Sarajevo de Francesc Bayarri. A l’autor se li encenen totes les bombetes
de la curiositat i comença a investigar el cas en un moment en què la pressa
mediàtica fa que la majoria de periodistes es limiten a navegar per les
hemeroteques per informar sobre coses del passat. Tota l’obra està plena de reflexions
periodístiques. Francesc Bayarri reflexiona sobre la feina de periodista mentre
treballa. Com fan Arcadi Espada amb Raval
o Janet Malcolm amb El periodista y el
asesino. Descarta així fer un llibre de ficció basat en una història real,
com va fer Truman Capote a A sang freda,
i comença a acumular documentació i fonts per tirar endavant aquesta història.
L’únic que no s’entén: Per què no intenta parlar amb els fills de Maks Luburic? En tot cas, Francesc
Bayarri abandona les vacances del 2003 i
es posa a treballar! Encara deu haver coses que no sap, i potser més endavant
descobrirà, a vegades fins i tot per casualitat, com trobar, per exemple, que
el 20 d’abril, a més de ser el dia en què va ser assassinat Luburic, és també
quan es celebra el naixement de Hitler.
Cita a Sarajevo també
fa una pinzella de l’Espanya franquista, en ser a Valencia on es va produir
l’assassinat. Reconeixem en el llibre molts tics del franquisme: A Carcaixent
es parla valencià però està prohibit; els veïns a falta de coneixements,
llavors freqüents, anomenen general polonès a Luburic, en no saber ni situar al
mapa els Balcans; el divorci està prohibit, però Luburic en estar protegit per
franquistes aconsegueix quedar-se amb els seus fills i anular el seu matrimoni;
així com entreveure la incompetència d’Espanya en no ser capaç d’adonar-se que
un home de Tito estava allí, si realment era així....
Al
final la novel·la ens deixa amb un gust dolç. Stanic s’ha fet una persona de
bé, s’ha casat amb una dona musulmana amb qui té un fill, fet que mostra que
les diferents ètnies es comencen a avindre i quan visita València diu que
parlarà amb la seva antiga novia, Cònsuelo...
Cita a Sarajevo és
no només una oportunitat per conèixer un cas de periodisme d’investigació, sinó
també un exemple per entendre com ha d’actuar un periodista en aquests casos, i
per conèixer la història dels Balcans. Una història que com llegíem fa dos dies
a La Vanguardia a la pàgina 8 de la
secció Internacional, viu un moment en què soldats serbis, musulmans i croats
reclamen junts una pensió justa, una nova guerra, però almenys junts.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada