dijous, 24 de maig del 2012

A un mes i mig de la nova edició del Grec, festival de Barcelona



El nou director del teatre Grec, Ramon Simo, ens explica com el Festival Grec s'està gestionant per tirar endavant la  programació malgrat els temps difícils. 


-Com li  afecta la crisi al Teatre Grec?

 Hi ha problemes deguts a les restriccions econòmiques que afecten, sobretot, a companyies i productores que habitualment treballen amb el grec.  El Grec funciona a base, sobretot, de coproduccions, però ara mateix és molt difícil trobar socis amb qui coproduir espectacles, siguin públics o privats, és per això que estem començant una línia de treball de coproducció internacional

-Quina reducció pressupostària ha patit el Grec des de l'ajuntament de Barcelona? Teniu menys patrocinadors?

El pressupost per a aquest 2012 ha baixat un 5% nominal.  Si li sumes l'Ipc i diverses pujades de preus en els serveis, estaríem parlant d'una pèrdua de capacitat aproximadament del 8 o 9%  comparat amb altres institucions o teatres, que han patit retallades del 15 al 25%, no és gaire.  El patrocini també ha baixat, bàsicament perquè ara les empreses no dediquen tants diners a la comunicació i perquè estan a l'espera de si surt finalment una llei de mecenatge que els procuri molts més avantatges fiscals. No començaran a invertir altre cop fins que la llei no estigui clara.

-Com us està afectant això a l'hora de decidir la programació? Ja la teniu
 decidida? o depeneu dels canvis de finançament que hi puguin haver?

 La programació esta tancada, es clar, pensa que el festival comença d'aquí a un mes i mig i la campanya de comunicació d'aquí a dotze dies.  de tota manera, encara que la programació estigui tancada, pensa que ens pot passar com a d'altres teatres o programacions: no depèn només de nosaltres que les coses es puguin fer.  El teatre Lliure i el Liceu han hagut de retallar les seves programacions i suspendre produccions i exhibició d'espectacles de final de temporada.  Si  hi hagués una nova retallada molt grossa, potser no podríem presentar tots els espectacles que tenim programats i que, ara mateix, depenen d'ajuts públics que no acaben d'arribar. La setmana passada, la Generalitat va aturar tot el procés de subvencions per al 2012, i això que estem al mes de maig!

  -Quines diferències de programació hi haurà aquest estiu respecte altres
anys?

Hi ha diferències en l'estructura i en el contingut de la programació.
 Per primer cop s'integren programes de proximitat i de recerca de
nous públics.  Fem programa familiar, programa d'innovació
tecnològica, espectacles itinerants que s'acosten als barris, obrim un
apartat dedicat al circ i programem activitats de difusió i
aprenentatge per als espectadors.  Pel que fa al contingut de la
programació, busquem també per primera vegada una definició: intentem
fer un festival que parli sobre la realitat contemporània amb mitjans
contemporanis, oferint un programa internacional de gran qualitat i
propiciant estrenes catalanes que respectin aquesta orientació, en tots
els gèneres i nivells.

-Quin és l'objectiu de fer una inauguració   gratuïta del Grec per la ciutadania, abans de la inauguració oficial? 

Que jo recordi mai el grec havia obert amb una festa popular.  És un acte de comunicació que vol fer arribar el festival al màxim de públic possible i, al mateix temps, exemplificar el canvi de tracte amb els espectadors.

-Pel que fa als espectacles itinerants, repetir espectacles,  és per
 abaratir la producció?

No.  fem dos espectacles que viatgen per vuit barris diferents: és el canvi d'emplaçament el que determina la necessitat de fer-ne diverses funcions.  d'altra banda, has de pensar que representar moltes vegades un espectacles no significa necessariament abaratir-ne el cos: producció i exhibició són dos capítols diferents, si bé és cert que per amortitzar una producció i guanyar-hi diners  l'única via que tens es la representació.

 -És la primera vegada que feu els espectacles de grec innovació? Per què?

 perquè no hi ha cap teatre a Barcelona ni a Catalunya ni cap política pública que ajudi a investigar el paper que les noves tecnologies juguen en l'espectacle, siguin tecnologies digitals de producció i reproducció d'imatge o siguin tecnologies es la comunicació.  per posar-te un exemple, a França tots els teatres estan obligats a presentar un tant per cent determinat d'espectacles del tipus que els en diuen  arts numèriques, és a dir, arts digitals.  ja veus si anem endarrerits.

-Compteu amb abonaments pels espectadors?  

El grec fa, bàsicament, una política de descomptes molt generosa, però no té sistema d'abonament igual que el que tenen altres teatres.  la dificultat de no tenir una seu única i la que suposa que treballem amb diversos sistemes de venda d'entrades, propi de cada teatre on treballa el grec, ho fa molt complicat.  no obstant, és un tema que l'any que ve quedarà resolt amb un nou sistema de venda (això és casi una primícia) d'altra banda, has de saber que els preus que posa el grec depenen de la política de preus públics de l'ajuntament de barcelona, cosa que fa que siguin molt barats i que hi hagi molts descomptes de caràcter social.

-Aclariment: com és l'acord del grec amb els teatres per usar els seus espais ? Llogeu els
 teatres?
 No, normalment s'arriba a acords de col·laboració o convenis  amb els teatres públics i de programació amb els teatres privats.  en alguns casos comporten acords econòmics (tants per cent de taquilla o inversió en comunicació) i en d'altres no.  no hi ha un sol model de relació, sinó que els pactes varien molt en funció de què i com s'hi programa.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada